Historien bak GIVAS
GIVAS, Glåmdal interkommunale vann og avløpsselskap IKS, ble etablert 1. januar 2006 av kommunene Grue og Kongsvinger. I 2013 og 2014 kom henholdsvis Nord-Odal og Eidskog med og i 2024 ble også Sør-Odal en del av GIVAS. GIVAS ble etablert som et resultat av ønsket om å gi Kongsvingerregionen et kompetansesenter innenfor dette viktige fagfeltet. Et større administrativt system gir også store fordeler innen drift, og i arbeidet med infrastrukturen. Ikke minst er det en styrke i arbeidet med å yte best mulig service til våre kunder.
Dette er GIVAS i dag
GIVAS kan altså se tilbake på mange år i bransjen med forvaltning av omfattende vann- og avløpsstruktur spredt utover et stort geografisk område. Arealet i GIVAS’ kommuner er over 3 000 km2. Dette er nesten 7 ganger større enn arealet til Oslo kommune. Videre har GIVAS nesten 120 pumpestasjoner. For å sette dette tallet i perspektiv har Oslo kommune 70 stykker. Dette viser noe av omfanget av infrastrukturer GIVAS forvalter.
Vi har i underkant av 60 ansatte som forvalter verdens viktigste ressurs, og sørger blant annet for at innbyggerne har rent vann i springen hver dag. I tillegg jobber vi med anleggsvirksomhet og er en beredskaps-organisasjon. Bedriftens hovedoppgaver er produksjon og distribusjon av vann, innsamling og rensing av avløpsvann.
Vår oppgave
GIVAS eier og drifter alle offentlige vann og avløpsanlegg i eierkommunene. Vi jobber med utvikling, vedlikehold og drift, og vi har også oppgaver knyttet til vegvedlikehold. Vi sier at arbeid med vann er verdens viktigste oppgave. Det er også et arbeid for å sikre fremtidige generasjoner på mer enn en måte. Vi ønsker at etterkommerne våre skal ha rikelig med rent vann, men vi ønsker også at de skal slippe å ta over en gigantisk regning i form av vedlikeholdsetterslep. Vi ønsker også å være en attraktiv og god arbeidsplass for dyktige medarbeidere innenfor ulike fagfelt.
Nysgjerrig på hvordan det er å jobbe hos oss? Les mer her.
For styre og representantskap:
Innlogging GIVAS møteportal